1 May 2013

Be Mine, My Maid? 19


Episod 19
JAM 7.15 pagi NurAlia sudah didapur membantu Bibik Biah menyediakan sarapan pagi. Walaupun sudah banyak kali wanita separuh abad itu menghalang NurAlia daripada membantunya, namun bakal ibu itu sedikit pun tidak mengendahkannya. Beberapa minit kemudian barulah Engku Maryam muncul didapur itu.
            “Morning Bonda...” NurAlia bersuara tatkala melihat Engku Maryam. Wanita itu mengerutkan dahinya apabila melihat kelincahan NurAlia didapur.
            “Dah-dah, pergi rehat dekat depan Lia. Awak tu mengandung, tak boleh banyak sangat bergerak macam tu. Biar Bonda je tolong Bibik siapkan sarapan ni.” Ujar Engku Maryam lantang. Bimbang sungguh dia melihat menantunya itu.  NurAlia tersengih. Engku Maryam hanya menggeleng kepala.
            “Lia tolong Bibik goreng mee ni aje Bonda. Dah nak siap dah ni pun.” Ujar NurAlia sambil tangannya lincah mengacau mee dalam kuali.
            “Haris belum bangun lagi Lia?” Tanya Engku Maryam.
            “Belum lagi agaknya. Lepas solat Subuh pagi tadi terus dia sambung tidur balik.” Jawab NurAlia lembut. NurAlia mengerling jam ditangannya. Sudah pukul 7:45 pagi.
            “Nak ke mana tu Lia?” Tanya Engku Maryam yang masih tercegat di dapur.  NurAlia berhenti melangkah.
            “Naik atas sekejap Bonda. Nak kejutkan abang.” Jawab NurAlia sopan. Engku Maryam mengangguk. Lantas NurAlia melangkah laju menuju ke tangga. Baru sahaja dia melangkah anak tangga yang terakhir, Sharifah Amira muncul bersama puteri sulungnya. NurAlia menguntum senyuman buat ibu muda itu. Seperti terpaksa, Sharifah Amira menggerakkan bibirnya. Lalu dia perlahan-lahan menuruni anak tangga.
            NurAlia menolak pintu kamar mereka dengan perlahan. Matanya membulat melihat suaminya yang sedang meneliti penampilannya dihadapan cermin. NurAlia menguntum senyuman apabila mata mereka bertembung.
            “Dah lama abang bangun? Sorry, Lia tolong Bik Biah siapkan sarapan tadi.” Ujar NurAlia lembut. Tengku Haris yang sedang menghampirinya dipandang.
            “Lepas sarapan nanti, kita balik rumah kita teruslah sayang.” Ujar Tengku Haris sambil melabuhkan punggung disebelah isterinya. NurAlia mengerutkan dahinya.
            “Cepatnye nak balik? Kenapa? Abang ada meeting ke?” Soal NurAlia. Tengku Haris menggeleng. Dia sebenarnya ingin mengelak daripada bertembung dengan perempuan yang dibawa pulang oleh adik bongsunya malam tadi.
            “Taklah sayang. Abang nak siapkan kertas kerja sikit kat rumah. Boleh?”
            NurAlia merenung mata suaminya tajam. ‘Lia tahu abang ada sembunyikan sesuatu dari Lia.’ Bisik NurAlia dalam hati. NurAlia mengukir senyuman. Pahit. Tengku Haris mengusap rambutnya. Timbul rasa bersalah kepada isterinya ketika itu.
            “Jomlah, kita turun sarapan. Tadi Bonda ada tanyakan abang.” Ajak NurAlia sambil menarik tangan suaminya. Tengku Haris menguntum senyuman lalu akur dengan tindakan isterinya itu. Mereka sama-sama menuruni anak tangga menuju ke tingkat bawah.

TENGKU Haris mengeluh perlahan apabila melihat kelibat Sharifah Adira di ruang makan. Lantas dia memaut bahu isterinya sambil menuju ke ruang makan.
            “Selamat pagi semua...” Ucap Tengku Haris ceria. Dia menahan resah di dalam hatinya.
            “Muncul pun kamu berdua. Mari sarapan sekali.” Jemput Tengku Jamil sebaik sahaja melihat anak dan menantunya itu muncul di ruangan itu. Tengku Haris menarik kerusi untuk isterinya. Sharifah Adira yang melihat kemesraan terpamer dihadapannya itu mendengus geram.
            “Kenapa sikit sangat Lia makan? Ris, isteri Ris tak sehat ke?” Tanya Engku Maryam sebaik sahaja melihat makanan dalam pinggan menantunya itu. Airmuka menantunya itu sedikit muram dimatanya.
            “Eh tak adalah Bonda. Lia okay je. Lagipun perut ni kenyang lagi.” Jawab NurAlia pantas. Disaat itu matanya bertembung dengan adik iparnya. Tengku Malissa mencebik apabila mendengar NurAlia bersuara.
            “Kalau macam tu tak apa lah.” Ujar Engku Maryam perlahan. Suasana di ruang makan pagi itu menjadi ceria dengan keletah Tengku Hanis Amira. Sharifah Adira merenung tajam Tengku Haris dihadapannya itu. Terlerai juga kerinduannya buat lelaki itu akhirnya.
           
SHARIFAH Adira memandang NurAlia yang baru sahaja hilang ke tingkat atas. Bibirnya mengukir senyuman penuh makna. Tengku Haris yang sedang berehat sendirian di taman mini itu menjadi fokusnya. Lantas dia mengatur langkah menghampiri lelaki itu. Tengku Haris yang sedang asyik memerhati ikan di dalam kolam kecil itu sedikit pun tidak sedar kehadiran Sharifah Adira yang sedang berdiri dibelakangnya. Bahu lelaki itu dicuit perlahan.
            “Sayang belum......” Belum sempat dia menghabiskan ayatnya, Tengku Haris terpana melihat perempuan yang disangka isterinya itu.
            “You buat apa dekat sini?” Tanya Tengku Haris yang sudah mahu berlalu itu. Lantas Sharifah Adira menarik lengan lelaki itu. Renungan tajam daripada lelaki itu membuatkan hati perempuannya kembali berkocak.
            “You nak apa lagi?” Bentak Tengku Haris bengang.
            “You apa khabar?” Sharifah Adira mula bersuara. Tengku Haris mendengus. Tidak mahu menjawab soalan daripada perempuan itu. Dia mahu berlalu bimbang jika isterinya berfikiran negatif terhadapnya.
            “Wait... Ris, I dapat rasa yang you still marahkan I.” Ujar Sharifah Adira perlahan. Tengku Haris memandang Sharifah Adira.
            “Marah? I rasa tak ada apa pun yang perlu I marah. Dah lah, I rasa tak perlulah you nak ungkitkan perkara yang lepas lagi.” Bidas Tengku Haris lagi. Sharifah Adira mendengus geram.   
            “Kalau you dah tak marahkan I, kenapa you langsung tak tegur I?” Tanya Sharifah Adira lagi.
            “I don’t think it’s necessary.” Jawab Tengku Haris selamba lalu dia mengatur langkah secepat mungkin meninggalkan Sharifah Adira yang sudah mendidih itu.  Tengku Haris mendaki tangga menuju ke kamarnya ditingkat atas. Pintu bilik ditolak perlahan. NurAlia memandang suaminya yang baru sahaja muncul itu.
            “Dah siap sayang?” Tanya Tengku Haris sambil melabuhkan punggungnya disofa.
            “Dah.” Jawab NurAlia pendek.
            “Jomlah.” Tengku Haris membimbit beg pakaian mereka sambil memimpin tangan isterinya keluar dari kamar mereka itu. NurAlia akur cuma.  Ketika tiba ditingkat bawah, kelihatan Tengku Malissa bersama Sharifah Adira dan Sharifah Amira sedang berborak diruang tamu.
            “Abang nak pergi mana tu?” Tanya Tengku Malissa apabila melihat pasangan itu muncul bersama beg kecil. NurAlia disisi abangnya itu dijeling tajam.
            “Kak Mira, abang Hafiz ikut papa sekali ke?” Tanya Tengku Haris. Sengaja tidak mengendahkan pertanyaan adik bongsunya itu. Hatinya sakit melihat gelagat Sharifah Adira disebelah Tengku Malissa itu.
            “Taklah. Ada kat dalam bilik pejabat.” Jawab Sharifah Amira. Tengku Haris mengangguk. Pandangannya jatuh kepada isterinya yang muram disebelahnya.
            “Sayang tunggu abang dalam kereta. Abang nak jumpa Abang Hafiz sekejap. Boleh?” Tanya Tengku Haris. Dia tahu isterinya itu tidak betah disitu. Dia dapat melihat airmuka adik bongsunya itu.
            “Okay, Lia tunggu abang dalam kereta. Jangan lama tau.” Pesan NurAlia perlahan. Matanya menghantar pemergian suaminya itu. Tengku Malissa mendengus melihat kemesraan abangnya itu. NurAlia cuba memaniskan wajahnya. Lantas dia menghampiri Sharifah Amira untuk bersalaman sebelum keluar dari banglo itu.
            Ibu muda itu menyambut hulurannya dengan wajah yang manis. NurAlia sempat mengusap pipi gebu Tengku Hanis sebelum beralih untuk bersalaman dengan Sharifah Adira dan Tengku Malissa. Sharifah Adira menarik mukanya tatkala NurAlia menghulur tangan untuk berjabat.
            “Dah, tak payah kau nak tunjuk baik depan kami. Tak ingin aku sentuh perempuan tak sedar diri macam kau ni. Lagi cepat kau berambus lagi senang hati aku.” Herdik Tengku Malissa. NurAlia hanya tersenyum mendengar kata-kata adik iparnya itu.
            “Saya minta diri dulu. Assalamualaikum.” Ucap NurAlia lembut. Lantas dia mengatur langkah keluar dari banglo itu secepat yang mungkin. Beberapa saat NurAlia meninggalkan mereka bertiga, Tengku Hafiz dan Tengku Haris kelihatan berjalan beriringan keluar dari bilik pejabat. Tengku Haris mencerlung tajam ke arah Tengku Malissa.
            “Kenapa abang pandang Lisa macam nak telan ni?” Tanya Tengku Malissa tanpa rasa bersalah. Tengku Haris mendengus.
            “Kenapa Lisa cakap macam tu dekat Alia tadi? Kami dengar apa yang Lisa cakapkan tadi.” Ujar Tengku Hafiz masam. Isterinya yang sedang memangku anak mereka dipandang seketika. Dia tahu isterinya sudah tidak bermasam muka dengan NurAlia sejak Tengku Hanis Amira dilahirkan. Dan dia sendiri tahu punca isterinya dan Tengku Malissa bermasam muka dengan NurAlia sejak gadis itu menjadi ahli keluarga mereka.
            “Lisa tak fahamlah apa masalah orang dalam rumah ni. Semua nak bela perempuan mata duitan tu. Abang-abang Lisa ni agaknya buta hati kot.” Jawab Tengku Malissa lantang. Tengku Haris menghampiri Tengku Malissa. Mukanya sudah kemerahan akibat menahan amarah.
            “Perempuan yang Lisa cakap mata duitan tu isteri abang. Selama abang hidup dengan dia, tak pernah sekali pun dia minta abang belikan barang kemas ke, baju mahal-mahal macam Lisa pakai ke. Lia bukanlah seperti yang Lisa fikirkan.” Balas Tengku Haris tegas. Lantas dia melangkah keluar dari banglo dan menuju ke kereta. NurAlia yang muram itu dipandang dari cermin luar kereta. Tengku Haris menarik nafas sedalam yang mungkin barulah dia memasukki perut kereta.

“APA masalah Lisa sebenarnya? Abang tak nampak satu pun cacat cela Lia sampai Lisa boleh nak maki-maki dia. Nanti kalau papa tahu, lagi teruk Lisa kena tadah telinga.” Ujar Tengku Hafiz sebaik sahaja Tengku Haris menghilang.
            “Sepatutnya Kak Dira yang jadi kakak ipar Lisa. Bukan perempuan kampung tu. Lisa dapat rasa dia ada agenda dia sendiri. Sebab itulah dia dah guna-gunakan Abang Ris tu.” Jawab Tengku Malissa selamba. Sharifah Adira terdiam. Anak mata Tengku Hafiz terarah pada isterinya.
            “I tak nak masuk campur.” Ujar Sharifah Amira pantas.
            “Lia guna-gunakan Ris? Are you sure?” Tanya Tengku Hafiz bagaikan tidak percaya dengan apa yang didengarinya dari mulut adik bongsunya itu.
            “Yelah. Kalau tak, kenapa Abang Ris tiba-tiba boleh buat keputusan nak kahwin dengan perempuan kampung tu? Maid rumah kita ni pulak tu. Cuba Abang fikir logik. Abang Ris tu punya high taste, tup-tup kahwin dengan maid sendiri. Perempuan kampung tu mesti nak kikis harta Abang Ris.” Terang Tengku Malissa panjang lebar. Penjelasan Tengku Malissa itu membuatkan ketawa Tengku Hafiz meletus.
            Sharifah Amira memandang suaminya yang sedang ketawa itu.  “You ni kenapa ketawa tiba-tiba ni?” Tanya Sharifah Amira hairan dengan sikap suaminya itu.
            “Abang rasa pilihan Ris adalah pilihan yang terbaik. Lia adalah yang terbaik buat Ris. And Lisa, jangan terlalu berfikiran negatif. Abang kenal Lia. Dan sekali lagi abang nak ingatkan Lisa, Lia bukanlah perempuan yang macam Lisa fikirkan. Hati dia bersih. Kalau tak, masakan dia tolong isteri abang ni? Betul tak sayang?” Tengku Hafiz menarik tangan isterinya.
            Sharifah Amira mengangguk. Suatu ketika dulu, dia pernah mencaci NurAlia serta menyakitkan hati perempuan itu. Namun sejak anak perempuannya dilahirkan, segala perasaan negatif itu hilang begitu sahaja. Wajah putih bersih itu menyejukkan pandangannya. Dia akui perempuan itu mempunyai hati yang bersih.
            Tengku Malissa mencebik. Lalu dia mengangkat kaki mendaki tangga menuju ke biliknya ditingkat atas.

“ABANG minta maaf sayang. Kerana abang, Lia terluka.” Ujar Tengku Haris sebaik sahaja kereta  BMW putih miliknya sudah bergerak keluar dari kawasan elit itu. Wajah muram isterinya itu memberi kesan didalam hatinya.
            “Bukan salah abang. Ini ujian dari Allah S.W.T kepada hubungan kita. Lia redha.” Ujar NurAlia pula. Dia memegang tangan suaminya untuk meredakan keadaan.
            “Abang bersyukur kerana Allah ciptakan Lia untuk abang. Abang janji, abang tidak akan membiarkan Lia terluka lagi.” Ujar Tengku Haris tenang. NurAlia tersenyum. Didalam hatinya dia tidak putus-putus memanjat kesyukuran kerana memperoleh seorang suami seperti Tengku Haris.
            “Abang... boleh tak Lia nak request something dengan abang?” Tanya NurAlia tiba-tiba.  Pertanyaan daripada isterinya itu membuatkan Tengku Haris mengerutkan dahinya.
            “Anything for you, sayang.” Jawab Tengku Haris tenang sambil menumpukan perhatian pada pemanduannya.
            “Lia rasa nak makan ikan masak asam yang abang buatkan. Boleh tak abang tolong masakkan?” NurAlia tersengih membalas pandangan suaminya itu. Tengku Haris mencubit perlahan pipi gebu milik isterinya itu.
            “Itu aje? Abang ingat Lia nak minta apa lah tadi.” Jawab Tengku Haris selamba. NurAlia ketawa.
            “Kita singgah market dululah bang. Lia nak beli stok makanan rumah kita.” Ujar NurAlia lagi. Tengku Haris hanya akur dengan permintaan isterinya itu. Kereta yang dipandunya terus meluncur laju menuju ke Tesco untuk membeli barang keperluan.

NURALIA tersenyum lebar melihat makanan yang terhidang di atas meja. Tengku Haris yang masih ber`apron` itu dipandangnya. Sebuah kucupan hinggap dipipi Tengku Haris sebagai tanda terima kasih.
            “Untuk apa?” Tanya Tengku Haris sambil memegang tangan isterinya itu. NurAlia menguntum senyuman manis.
            “Untuk semua ni.” Pendek sahaja jawapan dari bibir NurAlia. Matanya memandang lauk yang dimasak oleh suaminya itu. Tengku Haris tersenyum lalu mencubit pipi isterinya lalu menarik kerusi untuk duduk. NurAlia membalas senyuman suaminya itu lalu mencapai pinggan bersih untuk menyedok nasi.
            “Hurm... dah banyak peningkatan dah. Kalau macam ni abang masak, dah boleh buka kedai dah. Lia bagi 4 bintang setengah untuk abang.” Ujar NurAlia sebaik sahaja menghirup kuah masak asam itu.
            “Kenapa ada setengah pulak? Lagi setengah tu?” Tanya Tengku Haris sambil menggaul nasi dalam pinggannya. NurAlia tersenyum.
            “Lagi setengah tak ada sebab abang fail tang presentation.” NurAlia ketawa kecil. Tengku Haris berpura-pura menarik muka masam.
            “Ala, Lia gurau jelah bang.” Ujar NurAlia yang masih tersenyum lebar. Lalu dia menghabiskan baki nasi di dalam pinggannya.

TENGKU Haris membelek kertas kerja yang sudah 2 hari tidak disentuh didalam bilik pejabat. Sebaik sahaja selesai menunaikan solat zohor selepas makan tengahari tadi, Tengku Haris terus menyibukkan diri didalam bilik pejabatnya itu.
            Sedang dia meneliti kertas kerja itu, fikirannya tiba-tiba teringatkan Sharifah Adira. Lantas peristiwa ketika dia dan Sharifah Adira masih menuntut di Cambridge beberapa tahun yang lalu bermain difikirannya. Kepalanya dipicit perlahan.
            “ Minggu depan I dah nak berangkat balik ke Malaysia. I rasa dah sampai masanya untuk kita jumpa family masing-masing. I tak nak hubungan kita terlalu lama macam ni tanpa sebarang ikatan. I harap you dah bersedia.” Ujar Tengku Haris tanpa berselindung. Airmuka sikekasih hatinya ketika itu sedikit berubah sebaik sahaja hasrat hatinya diluahkan.
            “Dira… I’m waiting…” Tengku Haris bersuara lagi. Kini bahu gadis itu dicuit perlahan.
            “I tak bersedia lagi Ris. Kenapa you nak terburu-buru? Lagipun kita muda lagi kan?” Tanya Sharifah Adira bertalu-talu. Tengku Haris memandang tepat kearah Sharifah Adira yang sudah berdiri tegak dihadapannya itu.
            “Okay, kalau itu jawapan you. You know how much I love you right? I akan tetap menunggu sampai you betul-betul bersedia.” Ujar Tengku Haris bersungguh-sungguh.
            “Abang….Abang….” Panggil NurAlia beberapa kali. Badannya disandarkan pada dinding bilik pejabat suaminya itu. Kemudian dia mengatur langkah menghampiri suaminya. Bahu suaminya digoncang perlahan.
            Tengku Haris membetulkan duduk  apabila tersedar dari lamunannya. Wajah isterinya ditatap.  NurAlia mengerutkan dahinya.
            “Abang ada masalah ke?” Tanya NurAlia. Sedikit bimbang melihat keadaan suaminya itu. Tengku Haris cepat-cepat menggelengkan kepalanya lalu tangan isteriya dicapai.
            “Tak adalah. Abang just penat sikit. Sayang nak apa-apa ke? Abang buatkan.” Tanya Tengku Haris. NurAlia tersenyum. Hatinya sedikit kembang dengan sikap prihatin suaminya itu.
            “Tak, Lia bosan lah bang duduk dekat depan tu sorang-sorang. Abang sibuk ke?” Rungut NurAlia manja sambil mengusap perut. Tengku Haris menguntum senyuman. Lantas dia berdiri.
            “Jomlah abang temankan.” Tengku Haris memeluk bahu isterinya itu lalu mereka sama-sama melangkah keluar dari bilik itu.







17 comments:

  1. alahai...cian kt lia...lisa nie mtang2 dia kaya...nk pdg rendah pd org jer..ish

    ReplyDelete
  2. adoyai.....tunggu sebulan, ciput je n3 ni....
    panjangkan ckitye len kali cik writer...

    cite ni best....
    sambung lagi....

    ReplyDelete
  3. Sikit je ... lama tunggu tp puas hati thank u writer

    ReplyDelete
  4. best...
    nak lg bab seterusnya

    ReplyDelete
  5. Thank you Cik Writer for the new n3. By the way, criter ni akan disambung jadi novel ke? Apa2 pun good luck ye! Excited pulak nak tunggu criter baru.....

    ReplyDelete
  6. badai akan melanda rumah tangga mereka ?...
    next plz.

    ReplyDelete
  7. Cannot wait for nex n3... Chaiyokk...

    ReplyDelete
  8. dulu tak nak sekarang terhegeh2.buat malu kaum aje kau ni adira.apa pun byk2 bersabar alia.lalat dan langau ni kalau dah penat terbang akan undur diri juga.

    ReplyDelete
  9. sembur kan sheltox je kat lalat n langau ni....next entry pls....bila novel nak dterbitkan ni x sabar plak tgu...

    ReplyDelete
  10. dah lama menunggu episod ni..hu..hu..tp citernye naper pendek je.

    ReplyDelete
  11. Cepat la episod 20 pulak..xsabar ni.. ;-)

    ReplyDelete
  12. lamenye...update la cepat..huhuhu

    ReplyDelete
  13. bl nk ada n3 baru...kata soon, tp x msk2 pun n3 nye ;)

    ReplyDelete
  14. bestnya... x sabar nk tunggu entry terbaru...

    ReplyDelete
  15. tak paham la kenapa org kaya selalu je rendah rendahkan org miskin
    mentang2 lah dia kaya
    tp x semua org kaye macam 2 kan
    nak lagi n3

    ReplyDelete